بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 28 آبان 1399 در ساعت 12 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کروماتوگرافی گازی GC

کروماتوگرافی گازی GC نوع متداولی از کروماتوگرافی است که در شیمی تحلیلی برای جداسازی و تجزیه و تحلیل ترکیباتی استفاده می شود که بدون تجزیه بخار می شوند. استفاده های معمول از محصولات گاز کروماتوگرافی GC شامل آزمایش خلوص یک ماده خاص یا جدا کردن اجزای مختلف مخلوط است که مقادیر نسبی چنین اجزایی را نیز می توان توسط کروماتوگراف گاز GC تعیین کرد.

در کروماتوگرافی گازی GC ، فاز متحرک mobile phase یک گاز حامل است که معمولاً یک گاز بی اثر مانند هلیوم یا یک گاز غیرفعال مانند نیتروژن است. هلیم به عنوان متداول ترین گاز حامل حدود 90٪ محصولات گاز کروماتوگراف GC استفاده می شود اگرچه هیدروژن برای جداسازی بهتر ترجیح داده می شود. فاز ثابت در کروماتوگرافی گازی GC یک لایه میکروسکوپی از مایع یا پلیمر بر روی یک جامد بی اثر ، درون یک قطعه لوله شیشه ای یا فلزی به نام ستون است. ابزاری که برای انجام کروماتوگرافی گازی استفاده می شود کروماتوگراف گازی Gas Chromatograph نامیده می شود.

ترکیبات گازی مورد تجزیه و تحلیل با دیواره های ستون ، که با یک فاز ثابت پوشانده شده است ، برهم کنش دارند. این باعث می شود که هر ترکیب در زمان متفاوتی تبخیر شود ، که به عنوان زمان ماند ترکیب شناخته می شود. مقایسه زمان ماند همان چیزی است که به کروماتوگرافی گازی GC سودمندی تحلیلی می بخشد.


ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر