بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 16 آذر 1399 در ساعت 15 : 3 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آنالیز فلورسانس اشعه ایکس XRF

ریشه استفاده از آنالیز فلورسانس اشعه ایکس XRF در زمین شناسی است. نمونه های جامد اولین نمونه هایی بودند که توسط اشعه X آنالیز شدند. با گذشت سال ها ، کاربرد آنالیز فلورسانس اشعه ایکس XRF گسترش یافت و امروزه آنالیز فلورسانس پرتو ایکس XRF ، آلیاژها، انواع مختلف نمونه های پودری، نمونه های مایع و مواد فیلتر را پوشش می دهد.

تأثیر فلورسانس اشعه ایکس بر اساس تحریک اتم های نمونه است. یک اشعه ایکس اولیه ، به طور معمول در یک لوله اشعه ایکس X تولید می شود ، به پوسته داخلی الکترون یک اتم برخورد کرده و بطور انتخابی از اتم خارج می شود. موقعیت باز توسط الکترون از یک پوسته خارجی دیگر پر می شود و تابش فلورسانس ساطع می شود. انرژی فلورسانس برابر با اختلاف انرژی بین دو پوسته انتخابی است. بنابراین ، انرژی این تابش، برای اتم مشخص است و نشان می دهد که چه اتمی در نمونه وجود دارد.

از آنجا که بسیاری از اتم ها در نمونه وجود دارند ، اشعه ایکس مختلفی با انرژی متفاوت منتشر خواهند کرد. در یک ابزار آنالیز فلورسانس اشعه ایکس XRF ، تابش فلورسانس توسط یک آشکارساز نیمه رسانا جمع می شود. اشعه X سیگنال هایی را در آشکارساز ایجاد می کند که به انرژی تابش ورودی بستگی دارد. سیگنال ها در یک تحلیل گر چند کاناله جمع آوری می شوند.

این فرآیند هر یک از پرتوهای ایکس را یک به یک اما با سرعت بالا اداره می کند. آشکارساز یک آنالایزر مدرن فلورسانس پرتو ایکس XRF می تواند 1 میلیون شمارش در ثانیه را کنترل کند. حتی با یک زمان اندازه گیری کوتاه ، طیف می تواند اطلاعات کافی برای محاسبه شدت که می تواند برای تعیین ترکیب نمونه استفاده شود، را ارائه دهد. استفاده از زمان اندازه گیری طولانی تر، امکان ایجاد آماری بهتر و در نتیجه دقت بهتر و پیک های مشخص تر نسبت به پس زمینه را فراهم می کند ، بنابراین منجر به بهبود حد تشخیص می شود.

برای تجزیه و تحلیل بسیار دقیق عنصر موجود در نمونه ، حداقل چند میلیون شمارش باید جمع آوری شود. اگر نمونه حاوی غلظت بالایی از یک عنصر باشد و آشکارساز بتواند میزان شمارش بالایی را کنترل کند ، این کار بسیار آسان است ، اما اگر غلظت ها کم باشد و سیستم تشخیص فقط قادر به کنترل تعداد شمارش پایین باشد ، دشوارتر خواهد بود.

شرکت Spectro کشور آلمان از برترین تولیدکنندگان محصولات طیف سنجی فلورسانس اشعه ایکس XRF می باشد که محصولات خود را در دو نوع پرتابل و ثابت عرضه می کند. فروش محصولات آنالیز فلورسانس پرتو ایکس XRF شرکت Spectro کشور آلمان توسط شرکت پرتوشار انجام می شود. در ویدئو زیر با اصول و مبانی آنالیز فلورسانس پرتو ایکس XRF با استفاده از محصولات طیف سنجی فلورسانس اشعه ایکس XRF این شرکت بیشتر آشنا می شوید.


ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر