بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 21 آذر 1397 در ساعت 16 : 7 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پمپ آزمایشگاهی

به طور کلی پمپ آزمایشگاهی به دستگاهی گفته می‌شود که انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی گرفته و به سیالی که از آن عبور می‌کند، در نتیجه، انرژی سیال پس از خروج از این دستگاه ( پمپ ) افزایش می‌یابد. در پمپ‌ها تغییرات انرژی سیال همواره به صورت تغییر فشار سیال مشاهده می‌گردد. از پمپ ها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین یا جابجایی آن در یک سیستم لوله‌کشی یا هیدرولیک استفاده می‌نمایند.

به عبارت کلی تر، پمپ دستگاهی است که سیالات غیرقابل تراکم را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر جابجا می‌نماید.

انواع پمپ

پمپها دارای انواع مختلفی هستند.دسته‌بندی‌های گوناگون، پمپ‌ها را بر پایه ویژگی‌های گوناگون طبقه‌بندی می‌کنند. در یکی از رایج‌ترین این طبقه‌بندی‌ها، برپایه نحوه انتقال انرژی از پمپ به سیال، پمپ‌ها به دودسته تقسیم می‌شوند:

- پمپ‌های دینامیکی:

در این پمپ‌ها انتقال انرژی به سیال به‌طور دایمی است. انواع پمپ‌های دینامیکی عبارت اند از:

  • پمپ آزمایشگاهی گریز از مرکز (Centrifugal)
  • پمپ آزمایشگاهی جریان محوری (Axial)

- پمپ‌های جابجایی مثبت:

در این پمپ‌ها انتقال انرژی به سیال به صورت متناوب یا پریودیک صورت می‌پذیرد. انواع پمپ‌های جابجایی مثبت عبارت اند از:

  • پمپ آزمایشگاهی رفت و برگشتی (Reciprocating)
  • پمپ آزمایشگاهی دوار (Rotary)

 

گریز از مرکز استیل 
پمپ آزمایشگاهی  گریز از مرکز

یک پمپ گریز از مرکز بر اساس تبدیل انرژی جنبشی یک سیال جاری به فشار ایستا کار می‌کند. این نحوه عمل به وسیلهٔ قانون برنولی توصیف می‌شود. قاعده عملکرد پمپ گریز از مرکز را می‌توان با ملاحظه تأثیر تکان دادن یک سطل آب بر روی یک مسیر دایره‌ای شکل توسط یک طناب، نشان داد.

نیرویی که آب را به کف سطل فشار می‌دهد، نیروی گریز از مرکز است. اگر یک سوراخ در کف سطل تعبیه شود، آب از طریق این سوراخ جریان می‌یابد. از این گذشته اگر یک لوله ورودی در بالای سطل تعبیه شود، جریان آب به بیرون سوراخ منجر به تولید یک خلاء موضعی در داخل سطل خواهد شد.

این خلاء آب را از یک منبع در سمت دیگر لوله ورودی به داخل سطل خواهد کشید. بدین روش یک جریان پیوسته از منبع و به بیرون سطل بوجود می‌آید.

در رابطه با پمپ‌های گریز از مرکز، سطل و سرپوش آن متناظر با قاب پمپ، سوراخ و لوله ورودی متناظر با ورودی و خروجی پمپ هستند و طناب و بازو متناظر کار پروانه را انجام می‌دهد.

پمپ آزمایشگاهی محوری

این نوع پمپ‌ها دارای پروانه باز می‌باشند که این نوع پروانه برای تولید دبی بیشتر و هد کمتر کاربرد دارد.

که انواع پمپ آزمایشگاهی 

 

شرکت پرتوشار با سابقه درخشان آماده ارائه خدمات در حوزه آنالیز دستگاهی ، ابزار دقیق ، آزمایشگاه عمومی ، الکتروشیمی و انتقال دانش فنی و مهندسی به دانشگاه ها و مراکز علمی می باشد. این خدمات شامل مقالات ابزادقیق و کاربرد دستگاه ابزادقیق  مانند:  فلوکنترلر ، فلومتر ، پمپ آزمایشگاهی ، پمپ دوزینگ ، پمپ تزریقی ، پمپ پریستالتیک ، دتکتور گازی و ژنراتور گازی می باشد.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر